چرا باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد؟

پزشک مراقبت های اولیه شما می تواند شرایط مختلفی را درمان کند، از بیماری حاد مانند آنفولانزا گرفته تا شرایط مزمن مانند فشار خون بالا.

 

با این حال، برخی از شرایط نیاز به مراقبت و درمان تخصصی دارند. این شامل شرایط سیستم عصبی مانند تشنج، میگرن، پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس و سکته است. برای این شرایط، پزشک احتمالاً توصیه می کند که به متخصصی به نام متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

چرا پزشک من را به یک متخصص مغز و اعصاب معرفی می کند؟

متخصص مغز و اعصاب متخصصی است که می تواند شرایطی را که بر سیستم عصبی شما تأثیر می گذارد درمان کند. سیستم عصبی شما شامل مغز، اعصاب و نخاع شما می شود.

 

شرایطی که بر این نواحی تأثیر می گذارد می تواند باعث درد، از دست دادن حافظه، مشکل در گفتار و موارد دیگر شود. این شرایط اغلب به آزمایش و درمان هایی نیاز دارند که پزشک مراقبت های اولیه شما نمی تواند در مطب یا کلینیک خود انجام دهد.

 

علائمی که ممکن است باعث شود پزشک شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد عبارتند از:

 

درد غیر قابل توضیح

از دست دادن حافظه

سردرد

لرزش یا لرزش

مشکل در تعادل

بی حسی

متخصص مغز و اعصاب می تواند علائم شما را ارزیابی کند و آزمایشاتی را برای تشخیص و کمک به شما در دریافت درمان مورد نیاز انجام دهد.

 

متخصص مغز و اعصاب چه شرایطی را درمان می کند؟

متخصصان مغز و اعصاب شرایطی را درمان می کنند که بر علائم عصبی شما تأثیر می گذارد. این می تواند شامل آسیب به مغز یا نخاع، شرایط حاد مانند سکته مغزی یا شرایط مزمن مانند صرع باشد.

 

جراحت سر

همه آسیب‌های سر نیاز به قرار ملاقات با متخصص مغز و اعصاب ندارند، اما گاهی اوقات ممکن است به یک متخصص مغز و اعصاب برای تعیین میزان آسیب و کمک به ایجاد یک برنامه درمانی نیاز باشد.

 

به عنوان مثال، افرادی که دچار ضربه مغزی شده‌اند ممکن است علائمی داشته باشند که ماه‌ها باقی می‌مانند. به این سندرم پس از ضربه مغزی می گویند. آنها ممکن است برای سردردها و مشکلات حافظه ای که ممکن است ایجاد کند به آزمایش و درمان اضافی نیاز داشته باشند.

 

سردردهای مزمن

همه افراد گاه به گاه دچار سردرد می شوند، اما افرادی که اغلب دچار سردرد می شوند ممکن است به مراقبت های بیشتری نیاز داشته باشند. اگر چندین بار در هفته سردردهای غیرقابل توضیحی دارید، به خصوص اگر برای مدتی سردرد داشته باشید یا اگر با درمان های بدون نسخه بهبود نیابد، ممکن است پزشک شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد.

 

متخصص مغز و اعصاب می تواند علت سردرد شما را مشخص کند و به شما در یافتن درمان های موثر کمک کند.

 

میگرن

حملات میگرنی یک دلیل رایج برای مراجعه به متخصص مغز و اعصاب است. این بیماری علاوه بر دردناک بودن، اغلب باعث حساسیت به نور و صدا، حالت تهوع و سرگیجه می شود. درد میگرن می تواند ساعت ها یا روزها ادامه داشته باشد.

 

یک متخصص مغز و اعصاب می تواند میگرن شما را تشخیص دهد و همچنین هرگونه محرکی که ممکن است داشته باشید را شناسایی کند و نحوه اجتناب از آنها را توصیه کند. آنها همچنین می توانند داروهایی برای پیشگیری و درمان میگرن تجویز کنند.

 

اسکلروز چندگانه

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری مزمن است که بر مغز و نخاع شما تأثیر می گذارد و باعث بی حسی، ضعف و احساس سوزن سوزن شدن می شود. بسیاری از افراد نیز تغییراتی را در بینایی خود تجربه می کنند. ام اس پیشرونده است و علائم می تواند در زمان های مختلف متفاوت باشد.

منبع:

https://health98.ir/%DA%86%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D8%BA%D8%B2-%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D8%B5%D8%A7%D8%A8.html