کدام گزینه بهتر است؟

پر سر و صداترین روند سلامتی در روز ممکن است غافلگیر کننده باشد. این ربطی به رژیم غذایی ندارد، به تناسب اندام مربوط نمی شود و حتی در حوزه تمرکز حواس قرار نمی گیرد. در سال 2023، تأثیرگذاران سلامت و آماتورهای سلامتی به طور یکسان انگشتان پای خود را در تمرین آب سرد فرو می‌برند – غوطه ور شدن در آب سرد یخ‌زده به دنبال همه چیز از بهبود گردش خون گرفته تا کاهش التهاب. و در حالی که ممکن است در بسیاری از حیاط‌های خلوت لس آنجلس شاهد فرورفتگی‌های سرد باشید، می‌توانید از مزایای آن منهای سرمایه‌گذاری بهره ببرید. این رویکرد DIY دقیقاً به همین دلیل است که مردم تعجب می کنند: دوش آب سرد در مقابل آب گرم – آیا دما واقعاً تفاوتی ایجاد می کند؟

تصویر برجسته از مصاحبه ما با آریل کی توسط تیل تامسن.

تصویر توسط تیل تامسن

دوش سرد در مقابل آب گرم

معلوم است، بله. به گفته شارون هیم، MD، جراح ارتوپد UCLA Health، یک دوش آب سرد – حتی مختصر – می تواند مزایای سرما درمانی را تقلید کند. اخیراً، به نام خلق و خوی تقویت شده و درخشش شبنم، تمام اطلاعاتی را که می توانم در مورد درمان با آب سرد پیدا کنم، جستجو کرده ام. اما هنوز… وقتی دستگیره را روی سرد می‌کنم، نمی‌توانم بیش از پنج ثانیه دوام بیاورم. بنابراین در بحث دوش آب سرد در مقابل آب گرم، آیا ممکن است که دومی به دلایل دیگر بتواند انتخاب محکمی باشد؟ ما در حال بررسی تأثیرات هر کدام بر روی بدن هستیم و اینکه آیا واقعاً باید این روال سرد و سرد را تحمل کنیم یا خیر.

یادداشت سردبیر: این مقاله قرار نیست به جای مراقبت های پزشکی استفاده شود. لطفا قبل از شروع هر درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

تصویر از کریستن کیلپاتریک

فواید دوش آب سرد

آیا دوش آب سرد شبیه یک نسخه الهام گرفته از سلامتی از جهنم است؟ یکسان. با این حال، تبلیغات پیرامون غوطه وری در آب سرد – و به نوبه خود، دوش آب سرد – شایسته است و با شواهد مبتنی بر علم پشتیبانی می شود. دوش آب سرد بین 50 تا 60 درجه فارنهایت تعریف می شود و با مزایای زیر همراه است:

تقویت مو، پوست و ناخن

برخلاف دوش آب گرم که منافذ ما را باز می کند، دوش آب سرد آنها را منقبض می کند و به مو و پوست اجازه می دهد تا روغن طبیعی خود را حفظ کند. به همین دلیل، اگر تا به حال شنیده اید که حتی آبکشی موهایتان در آب سرد باعث براق شدن موهایتان می شود، باور کنید! با صاف گذاشتن کوتیکول مو، موها سالم تر می شوند.

تقویت خلق و خو

این درست است – اگرچه ممکن است در لحظه احساس چالش برانگیز (وحشتناک) کنید، یک دوش آب سرد می تواند وضعیت روانی شما را بهبود بخشد. یک مطالعه در سال 2008 نشان داد که با تولید واکنش های شیمیایی که تکانه های الکتریکی را از انتهای عصبی ما به مغز می فرستد، قرار گرفتن در معرض آب سرد می تواند اثر ضد افسردگی داشته باشد.

بهبود گردش خون

به آخرین باری فکر کنید که قبل از گرم شدن داخل آب سرد یا زیر دوش رفتید. آیا احساس کردید ضربان قلب شما تند شده است؟ یعنی بدن شما به حالت بقا تغییر می کند. بدن ما با تقویت سیستم گردش خون به آب سرد واکنش نشان می دهد، که منجر به پمپاژ موثر قلب و تحریک جریان خون در سراسر بدن می شود.

ممکن است به کاهش وزن کمک کند

اگر قبلا دوش آب سرد گرفته اید، پس می دانید: با احساس انرژی و نشاط از حمام خارج می شوید. از آنجایی که بدن شما سخت کار می کند تا گرم بماند، متابولیسم شما به طور موقت افزایش می یابد. با این حال، اگر هدف شما کاهش وزن باشد، انجام ورزش و پیروی از یک رژیم غذایی سالم تاثیرگذارتر است.

چه کسانی ممکن است از دوش آب سرد سود ببرند:

از آنجایی که دوش آب سرد در انرژی بخشیدن به بدن، بهبود خلق و خو و افزایش متابولیسم موثر است، اگر دوش صبحگاهی را ترجیح می دهید، ممکن است منطقی باشد که آب خود را به سردی تبدیل کنید. اگر شما نیز مستعد ابتلا به بیماری های پوستی یا موهای خشک هستید، شستشو با آب سرد ممکن است یک استراتژی مفید باشد.

تصویر از میشل نش

فواید دوش آب گرم

نمی توان انکار کرد که دوش آب گرم حسی باورنکردنی دارد. در دبیرستان، به یاد دارم میل شدید به یک دوش آب گرم بعد از هر تمرین اسکی کراس کانتری. نه تنها انگشتان دست و پا (عملاً بی‌حس) به زندگی ام بازگردانده شدند، بلکه آب گرم هر تنشی را که در بدن یا درد عضلانی احساس می‌کردم از بین می‌برد. به نظر می رسد، شواهدی وجود دارد که از شیوه مورد علاقه خود نوازش 16 ساله من حمایت می کند. بیایید به فواید دوش آب گرم بپردازیم.

آرامش عضلانی را ترویج دهید

همانطور که من بعد از تمرین تجربه کردم، اگر بعد از تمرین خستگی عضلانی دارید، وارد دوش آب گرم شوید. آب داغ می تواند جریان خون را بهبود بخشد، به کاهش تنش و تسکین عضلات دردناک کمک می کند.

بهبود خواب

همانطور که دوش آب گرم باعث آرامش عضلانی می شود، ممکن است پس از حوله کشیدن آماده چرت زدن باشید. آرامشی که بدن پس از گرفتن دوش آب گرم تجربه می کند، همراه با کاهش دمای بدن پس از دوش گرفتن، ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد. علاوه بر این، همانطور که گریت کفرشتاین، MD با Healthline به اشتراک گذاشت، دوش آب سرد سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می کند و ما را خسته می کند.

کاهش لکه ها

همانطور که در بالا به اشتراک گذاشته شد، دوش آب گرم منافذ ما را باز می کند. دکتر میشل گرین، متخصص پوست زیبایی مستقر در نیویورک، در مصاحبه با Well and Good، به اشتراک گذاشت که این «[…] پاکسازی آلودگی و سموم را آسان تر می کند و منجر به کاهش لک و شفافیت پوست می شود.

چه کسانی ممکن است از دوش آب گرم سود ببرند:

برخلاف دوش آب سرد، اگر ترجیح می دهید قبل از خواب خود را بشویید، ممکن است دوش آب گرم یا آب گرم را برای خود انتخاب کنید. علاوه بر این، اگر شب ها ورزش می کنید، دوش آب گرم می تواند به ریکاوری بعد از تمرین کمک کند.

تصویر از میشل نش

دوش سرد در مقابل آب گرم: کدام یک بهتر است؟

زمان غذای آماده در نهایت، در حالی که ما همیشه شما را تشویق می‌کنیم که به بدن خود گوش دهید و آنچه را که بهترین احساس را دارد دنبال کنید، در حل و فصل بحث دوش آب سرد و آب گرم، اولی برتر است. بله، هر دو دارای مزایای جداگانه خود هستند. و اگرچه دوش آب گرم لذت بخش تر است، اما می تواند به مو و پوست آسیب برساند.

اگر نمی‌توانید ایده یک دوش آب سرد 10 دقیقه‌ای را درک کنید، به سادگی آب گرم را در اکثر اوقات دوش بگیرید و در پایان با آب سرد بشویید. چه کسی می داند، ممکن است متوجه شوید که این چالش را دوست دارید.